Banksy, isyancı eylemleri, beklenmedik yerlerde bir dizi dokunaklı, esprili ve kışkırtıcı eserleriyle bilinmektedir. Son zamanlarda, belki de en büyük eserini, dehşete kapılmış satıcılar ve yatırımcıların gözü önünde, açık artırmada kendi işini parçalara ayırarak sanat metalaşmasını protesto ederek teslim etti.
Ama her şey göründüğü gibi miydi? Bu sebepsiz, kendini yok etme eylemi anarşinin nihai ifadesi miydi yoksa aslında reklamcılığın ve sanatının değerini arttırmanın hesaplanmış ve alaycı bir yolu muydu?
Chicago’dan bir sanatçı ve demirci olan Josh Gilbert’in bazı ciddi şüpheleri var. Teorisini detaylarla etkileyici bir şekilde sunmuştur. “Benim ilgimi çeken şey, aygıttaki videonun görüntüsüydü,” diye açıkladı. “Ben bir yapımcıyım, bu yüzden inşa edildiği şekilde sunulma şekli bana ekşi bir not bırakmıştı. Birkaç kez daha izledim, fotoğraflara baktım ve tablo parçalamak için tasarlanmış bir makine bana mantıklı gelmedi.”
Josh Gilbert “Ben de bir sihirbazım ve olanlara bir dokümantasyon yerine bir gösteri gibi bakmaya başladığımda, işte o zaman jeton düştü. Hala Banksy’nin harika bir sanatçı olduğunu düşünüyorum ve kesinlikle bu noktada teorime “gerçekler” demeyecektim. Sadece çok uygun bir kanı gibi görünüyordu. Bence, Banksy nihayetinde bir performans sanatçısı ve popüler kültürde ne anlama geldiğini yaymak ve büyütmek için çok şey yapıyor. Bu türden bir aldatmaca çekmeye çalışıyor olsaydım, bunu saklamada biraz daha iyi bir iş çıkaracağımı düşünmek isterim. Ama belki bu da performansın bir parçası olabilir mi? Bizden, tahminler etmemizi ve onun hakkında konuşmamızı istiyor ve kesinlikle bunu başardı!” demiştir. Kim bilir? Gösteri hakkında ne düşünürsen düşün, bu hikâyede gözün gördüğünden fazlası var, orası kesin.
Banksy, sanat dünyasını satış sırasında eserine kendini imha edici yerleştirerek sarstı
Chicago’lu sanatçı Josh Gilbert’ın, bu kamuya açık hüner gösterisi hakkında bazı şüpheleri vardı
Josh Gilbert’ın teorisi şöyle devam etmektedir: “Şimdiye kadar çoğunuz videoyu seyretmişsinizdir. Banksy’nin “Balonlu Kız” resminin bir anda kendini parçalamasını gösteriyor video. Sanatçı ve galeri için büyük bir kargaşa ve biraz da reklam etkisi yaratıyor. ”
“Çoğunuzun bu videoyu da sanatçının Instagram’ından gördüğünüzü tahmin ediyorum, “gizli parçalayıcının” yerleştirildiğini gösteriyor. Videoyu birkaç kez izledim ve bazı bölümleri gerçekten yarım yamalak ve anlamsız görünüyor…”
“İlk ve en önemlisi, bunlar açıkça belli, tahtaya tutturulmuş, üzerinde bir parça metal bulunan x-acto bıçaklardır. Muhtemelen onlar “parçalama”larını yapıyorlar. Video, bunların önemli ve işlevli olduğunu açıkça ortaya koymaktadır…ama…yana monte edilmiş şekilde değil. Bu bıçakların tuvali kesemeyeceğini ya da böyle monte edilmiş kalın kağıdı hiç bir şekilde kesemeyeceğini görebilirsiniz. Kağıt parçasını bir x-acto bıçağıyla yanlamasına doğru sürüklemeye çalışın, sadece kağıdı zedeler, kesmez.”
“Şu düzeneğe bakın. Bıçakların orijinal resmin yakınında bir yerde bile olmadığını göreceksiniz.”
“Burada, parçalanmış resmin nereden çıktığını görebilirsiniz. Parçalanmamış resmin bulunduğu yere çok yakın, ama bıçakların bulunduğu yerin yakınında bile değil.”
“Olayın nasıl gerçekleşmiş olacağıyla ilgili kabaca tasarımım yukarıdaki gibi. Tekerlekler döndüğünde, gerçek baskı çerçeveye geri yönlendirilir. Yani güvende, eşzamanlı olarak da resmin kopyası aşağıdan çıkıyor. Instagram videosunda gösterildiği gibi, kanvasın bıçaklarla çizilmesi için belli bir mekanizma yok, ancak içteki çalışmayı gizli tutmak için büyük mekanik bir yapı var.”
Kaynakça:https://www.boredpanda.com/banksy-painting-girl-with-balloon-shredded-auction-theory/