Sanatta Form: Nasıl Etkili Kullanılır? (“Düz” Sanat Eserlerinden Kaçının)

Form Nedir?

Form, üç boyutlu bir nesnenin iki boyutlu bir yüzeydeki yanılsamasını ifade eden görsel bir ögedir. Resimleriniz “düz” ve itici görünüyorsa muhtemelen formun zayıf kullanılmasından kaynaklanmaktadır.

Dikkat etmeniz gereken başlıca formlar küre, küp, silindir ve konidir.

Bunlar geometrik formlardır, matematikseldir.

Matematiksel yapısı olmayan formlar ise organik formlardır. Doğası gereği düzensiz ve rastgeledirler.

Pratikte, konunuzda geometrik formlar aramak çok daha etkilidir çünkü güvenilir bir şekilde ölçülmesi ve çizilmesi daha kolaydır. Ayrıca çoğu organik form geometrik formlarla sadeleştirilebilir (yazının ilerleyen kısımlarında daha fazla örnek göreceksiniz).

Şekil ve Form Arasındaki Fark

Şekil, iki boyutlu (düz), kapalı bir alanı ifade ederken form üç boyutlu görünür -elinizde tutabileceğiniz bir şeye benzer.

Şekil ve form hakkında ilginç bir nokta ise herhangi bir gölgeleme veya perspektif duygusu olmayan formun bir şekle benzeyeceğidir.

Aşağıdaki küreyi ele alalım. Gölgeleme ve döküm gölge olmadan neye benzeyecekti?

Cevap: Bir daire (bir şekil).

Aynı şey bir küp, koni veya silindir için de geçerlidir.

Perspektifi olmayan bir küp kareye benzer.

Perspektifi olmayan bir koni bir üçgene benzer.

Perspektifi olmayan bir silindir bir dikdörtgene benzer.

Bu, bir şeklin bir formun basitleştirilmiş bir versiyonunu temsil edebileceği anlamına gelir.

Form ve Sadeleştirme

Form, bir konunun sadeleştirilmesinde önemli bir rol oynar. Tüm “karmaşa” ile temel formları görebiliyorsanız, konuyu daha iyi anlayacaksınız ve anlayacağınız için daha ikna edici olacak bir resim çizebileceksiniz. Tamamen gözlemlere güvenmek yerine öznenin neden göründüğü gibi olduğunu bileceksiniz.

Pratikte, temel şekilleri arayarak başlarız, sonra gerekirse formlara geçeriz. Daha önce de belirtildiği gibi şekil formun basitleştirilmiş bir versiyonunu temsil edebilir. Bu yüzden şekil ile başlamak mantıklıdır.

Her şeyin bir form yöntemiyle çizilmesi gerekmediğini unutmayın. İşte bazı örnekler:

Aslında düz olan alanlar (zemin, duvar vb.)

Uzak nesneler. Nesne ne kadar yakınsa, form o kadar belirgin olur. Uzak nesneler için şekil yeterli olmaktadır.

Düz ve basit görünmesini istediğiniz önemsiz alanlar (arka planda yürüyen uzak bir figür gibi).

Temel şekilleri ve formları nasıl göreceğinizi öğrenmek, aktif olarak denemeniz gereken bir şeydir. Sadece temel şekiller ve formların kalması için büyük miktarda bilgiyi nasıl ayarlayacağınızı öğrenmeniz gerekecek.

Albrecht Dürer’in güzel bir çizimiyle başlayarak aşağıda form sadeleştirmenin bazı örneklerini inceleyelim.


Albrecht Dürer, Study of Two Feet, 1508


Édouard Manet, The Plum, 1878



Ivan Shishkin, Oak, Lit by the Sun

Ayrıca daha önce de belirttiğim gibi organik formlar genellikle geometrik formlara sadeleştirilebilir. Aşağıda fotoğraflanan bu Tazmanya ineğini inceleyin.

 
Bir bütün olarak inek düzensiz, organik bir formdur (aşağıda özetlenmiştir).
Ancak bu organik formu daha küçük, geometrik formlara bölebilirsiniz:

Form Nasıl Tasvir Edilir?

Form oluşturmak için kullanılan yaygın tekniklerden bazıları şunlardır:

Işık ve gölgedeki değişiklikleri oluşturmak için gölgelendirme kullanın. Bu belki de en etkili tekniktir. Fikir basittir -formun ışıktan uzağa bakan düzlemleri, ışığa bakan uçaklardan daha koyu olacaktır. Aşağıda buna Gustave Caillebotte’nin harika bir örneği verilmiştir.

Not: Aydınlık ve karanlık arasındaki geçişin keskinliği, form hakkında önemli bilgiler sağlar. Keskin bir geçiş katı, açısal bir form gösterir. Yumuşak bir geçiş, yuvarlak bir form gösterir.

Gustave Caillebotte, The Parquet Planers, 1876

Döküm gölgelerin mevcut ve doğru olduğundan emin olun. Nesnenin biçimini güçlendirmeye ve ona bağlam kazandırmaya yardımcı olurlar. Örneğin, döküm gölgeyi kaldırdıktan sonra aşağıdaki küreye bir göz atın. Uzayda yüzüyor gibi görünüyor.

Formu tekrarlamak için kontur çizgilerini takip edin. Fırçanızın formun çevresinde, altında ve üzerinde durmasına izin verin. Bunun için bir fikir edinmeye çalışın. Aşağıdaki çizimde Leonardo da Vinci’nin formları araştırmak ve hissetmek için kullandığı kontur çizgilerini görebilirsiniz. Kontur çizgilerinin nasıl maceracı ve gevşek başladığına dikkat edin, daha sonra formlar birleştirildiğinde giderek daha da harmanlayın.

Leonardo da Vinci, Study of Hands

Formu tekrarlamak için doku varyansı kullanın. Örneğin, John Constable’ın The Hay Wain’de yaptığı gibi, ışık düzlemleri için kalın boya ve karanlık düzlemler için ince boya kullanabilirsiniz.

John Constable, The Hay Wain, 1821

 

Formu tekrarlamak için renk sapmasını kullanın. John Singer Sargent’ın Siesta’sında, ışık düzlemleri için sıcak renkler kullanılırken karanlık düzlemler için soğuk renkler kullanılır. Bu, aksi halde geçici ve rahat olacak olan tabloya bir form duygusu eklemeye yardımcı olur.

John Singer Sargent, Siesta, 1907

 

Form Öğrenmek İçin İpuçları

Resimlerinizde formu etkili bir şekilde nasıl kullanacağınızı öğrenmek için bazı ipuçları:

“Mükemmel” küre, küp, silindir ve koni çizmeyi deneyin. Basit ama oldukça etkili bir egzersiz.

Temel formları ısınma egzersizi olarak çizin (aşağıdaki çizim kitabımdaki alıntıya bakın).

Referans fotoğrafları veya ana resimleri basit şekillere ve formlara kadar sadeleştirip sadeleştiremeyeceğinize bakın.

Şekil çizimini uygulamanıza dahil edin. İnsan figürü, formun eylemdeki en iyi gösterilerinden biridir.

Kaynakça: https://drawpaintacademy.com/form/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir